Партньорски проекти
Приключи младежки обмен Sport-Based Education в Литва
23.09.2019 г.
В периода 16 – 23 септември 2019, в Клайпеда, Литва се проведе младежки обмен Sport-Based Education, в който взеха участие 35 младежи от 7 различни държави: Испания, Румъния, Португалия, Естония, България, Полша и Литва, в това число и 5 участника от България.
Относно проекта:
Днес формалното и неформалното образование осигуряват безброй възможности за учене и проучване на професионални и ежедневни дейности. Броят на обученията, възможностите за обучение и спортните дейности осигуряват добри условия за кариерно развитие и осмислят живота. Образователните технологии сега са толкова напреднали, че сега всеки обучаем има своя собствена библиотека в персоналния си компютър - така че ходенето в реалната библиотека не е толкова необходимо, за да се изучава или търси конкретна информация. Тези предимства не са без очевидни загуби. Информационните технологии обогатяват достъпа до информация, но намаляват физическите дейности на обучаемите, докато учат и живеят нормален живот. Все повече и повече време се прекарва пред компютъра, вместо да се занимаваме със спорт или да практикуваме активни и забавни дейности с приятели навън. Това е много ясно отразено с най-новите данни за физическата активност на младежите и здравните проблеми, свързани с младежкото затлъстяване - според Световната Здравна Организация над 58% от тях са с наднормено тегло и 23% - със затлъстяване в Европа (СЗО, 2018). Това се дължи на неактивния начин на живот и образованието на младите хора.
В детската градина децата, обикновено участват в редица учебни дейности, основани на игра, където имат повече възможности да останат физически активни, докато се учат. От началното училище, учениците са по-склонни да се третират по-структурно с фронтален стил на обучение, като изучават отделни предмети, където физическата активност се третира повече като отделен, дискретен предмет (Физическа култура), но не като неразделна част от самото обучение. Тази ситуация поставя физическата активност до голяма степен извън общото образование, оставяйки я само с цел укрепване на мускули и насърчаване на общите здравни условия, забравяйки, че физическите дейности силно подкрепят процесите на запаметяване в обучението. Употребата на психо-моторна памет в обучението може силно да подпомогне изучаването на всеки предмет, затова различните спортни техники трябва да бъдат насочени към подпомагане на нейното запаметяване и дълбоки учебни дейности. Това е причината да се насърчава обучение, основано на спорта за преподаване и обучение на младежи, които са претоварени с данни и информация в днешно време и искат по-разнообразни, активни учебни дейности с интегрирани физически действия. Затова спортно-ориентираният образователен проект има за цел насърчаване на спортните дейности в образованието за овластяване на активните методи на използване и насърчаване на процесите на запаметяване в неформалното образование на младите хора.
Добър пример за спортно-ориентирано образование е взет и от българския партньор – Асоциация за развитие на българския спорт, които са експерти в тази област и дълги години насърчават различни концепции за "Обучение чрез спорт". PBL Institute насърчава по-специално спортно-ориентирано образование за по-добра мотивация, участие и запаметяване, спомагайки за по-дълбоко обучение в неформалното образование.
Работни методи: Нашият младежки обмен беше проведен чрез неформално обучение. Това означава, че обучението бе основано на вашия опит, мотивация и нужди. По време на обмена, бяха използвани неформални образователни методи и методи, които осигуряват баланс между теория и практика като презентации, групови задачи, уъркшопи, игри, ролеви игри, упражнения и т.н.
Днес формалното и неформалното образование осигуряват безброй възможности за учене и проучване на професионални и ежедневни дейности. Броят на обученията, възможностите за обучение и спортните дейности осигуряват добри условия за кариерно развитие и осмислят живота. Образователните технологии сега са толкова напреднали, че сега всеки обучаем има своя собствена библиотека в персоналния си компютър - така че ходенето в реалната библиотека не е толкова необходимо, за да се изучава или търси конкретна информация. Тези предимства не са без очевидни загуби. Информационните технологии обогатяват достъпа до информация, но намаляват физическите дейности на обучаемите, докато учат и живеят нормален живот. Все повече и повече време се прекарва пред компютъра, вместо да се занимаваме със спорт или да практикуваме активни и забавни дейности с приятели навън. Това е много ясно отразено с най-новите данни за физическата активност на младежите и здравните проблеми, свързани с младежкото затлъстяване - според Световната Здравна Организация над 58% от тях са с наднормено тегло и 23% - със затлъстяване в Европа (СЗО, 2018). Това се дължи на неактивния начин на живот и образованието на младите хора.
В детската градина децата, обикновено участват в редица учебни дейности, основани на игра, където имат повече възможности да останат физически активни, докато се учат. От началното училище, учениците са по-склонни да се третират по-структурно с фронтален стил на обучение, като изучават отделни предмети, където физическата активност се третира повече като отделен, дискретен предмет (Физическа култура), но не като неразделна част от самото обучение. Тази ситуация поставя физическата активност до голяма степен извън общото образование, оставяйки я само с цел укрепване на мускули и насърчаване на общите здравни условия, забравяйки, че физическите дейности силно подкрепят процесите на запаметяване в обучението. Употребата на психо-моторна памет в обучението може силно да подпомогне изучаването на всеки предмет, затова различните спортни техники трябва да бъдат насочени към подпомагане на нейното запаметяване и дълбоки учебни дейности. Това е причината да се насърчава обучение, основано на спорта за преподаване и обучение на младежи, които са претоварени с данни и информация в днешно време и искат по-разнообразни, активни учебни дейности с интегрирани физически действия. Затова спортно-ориентираният образователен проект има за цел насърчаване на спортните дейности в образованието за овластяване на активните методи на използване и насърчаване на процесите на запаметяване в неформалното образование на младите хора.
Добър пример за спортно-ориентирано образование е взет и от българския партньор – Асоциация за развитие на българския спорт, които са експерти в тази област и дълги години насърчават различни концепции за "Обучение чрез спорт". PBL Institute насърчава по-специално спортно-ориентирано образование за по-добра мотивация, участие и запаметяване, спомагайки за по-дълбоко обучение в неформалното образование.
Работни методи: Нашият младежки обмен беше проведен чрез неформално обучение. Това означава, че обучението бе основано на вашия опит, мотивация и нужди. По време на обмена, бяха използвани неформални образователни методи и методи, които осигуряват баланс между теория и практика като презентации, групови задачи, уъркшопи, игри, ролеви игри, упражнения и т.н.